SKAP i møte med Under
For et spennende utgangspunkt elevene på SKAP fikk på årets Hackathon! Det er få ting som motiverer og engasjerer mer enn reelle oppdragsgivere som er profilerte og har spennende oppgaver de ønsker hjelp til å løse.
Et døgn med oppgaveløsing
Elevene på SKAP Kreativ Folkehøyskole fikk på forrige Hackathon utfordre seg på problemstillinger knyttet til restauranten Under, som nylig fikk tildelt sin aller første Michelin stjerne et snaut år etter den ble åpnet. Selve Hackathon ble satt i gang med besøk på restauranten. Og det ble en opplevelse i seg selv. Å se nydelig arkitektur og design, og nyte roen man får av å se ut i havet på fisker, sjøstjerner og maneter som duver i bølgene var en herlig start på det intense døgnet som ventet elevene. Hackathon er et krevende døgn, der man får nøyaktig 24 timer på å løse et verdensproblem eller en oppgave. Etter de 24 timene skal man presentere løsningen for et dommerpanel. I dette tilfellet bestod dommerpanelet av Karsten Ersland fra SKAP og Kathrine Ubostad fra Under.
Reelle oppgaver
Elevene kunne velge mellom tre ulike oppgaver:
- Skjell: Under bruker 1000 skjell per uke. Disse skjellene håndteres som avfall og man betaler for å bli kvitt dem. Dette er en utbredt utfordring. Hvordan kan man utnytte denne ressursen?
- Stortare: Havet er rik på ressurser og mange av dem utnyttes ikke i dag. Stortare er en av disse ressursene. Under har startet med å utforske bruk av stortare. Det viser seg at denne taren likner blant annet på skinn når den tørkes. Hvordan kan denne ressursen utnyttes?
- Vindusvask: Vinduene på Under må vaskes ukentlig. Per i dag har Under en robot. Hovedutfordringen med denne er at den må plasseres fysisk på vinduet da den suger seg fast. Dette må gjøres med dykker, og da er hele vitsen borte. Hvordan kunne man unngått dette?
Kreative løsninger
Oppgavene engasjerte. Det ble mange løsninger, og få timer med søvn. Og det var spente elever som godt forberedt framførte sine løsninger foran dommerpanelet. De 16 gruppene fikk fem minutter hver på å presentere sine løsninger. De som arbeidet med oppgaven om skjell presenterte blant annet mulighet for å utvinne kalk til keramikk, produksjon av asjetter og bestikk med skjell, middel mot brunsnegler i hagen, suvenirer, produksjon av glukose og strøsand på glatt vinterføre. Løsningene for vindusvask var også kreative og nyskapende. Alt fra robotarmer som kunne feste vaskeroboten på vinduet, til skinner langs havbunn og vegg og en fjernstyrt robot med propeller. Tangoppgaven hadde også mange fine løsninger. Såper og hudpleieprodukter med tang, utvinning av alginat, tau til teiner, skåler og eksklusiv gin lagd på tare kan nevnes.
Imponerende presentasjoner
– Dette har vært gøy! Sa Kathrine Ubostad. Hun fortalte videre til elevene at her var det mye kreativitet, og roste gruppene for å ha vært gode på prosess. Det kan være vanskelig å sette seg inn i en ny verden, men elevene hadde vært flinke til å ikke henge seg opp i de tingene man vanligvis tenker. Underveis fikk også mange av elevene ros for å være gode på historiefortelling. Presentasjonene imponerte.
Vinnerne
Da en vinner til slutt skulle kåres, var det Karoline Aurora Birgisdottir Schmidt, Tien Tran, Clara Iversen Peters og Nora Nedregård som stakk av med seieren med sin idè om produksjon av såper og hudpleieprodukter som inneholder stortare. – I starten av prosessen trodde jeg ikke at vi kom til å vinne, sier Clara Iversen Peters. – Vi brukte lang tid på å bestemme oss for en løsning vi kunne bruke stortare til. Så jeg ble selvfølgelig ekstra glad da vi vant! Det var verd å jobbe med oppgaven hele natten.
Visuelt, vakkert og taktilt
Dommerne uttalte at det vinnergruppa presenterte var visuelt, vakkert og taktilt. Gruppa kunne vise til en bra prosess og hadde en imponerende presentasjon. Dette er noe restauranten Under trenger, nemlig naturlige produkter. Det er også mulighet for å gjøre produksjonen 100% lokalt. Nå blir det spennende å se hvilken vei dette tar videre.