Vil revolusjonere utdanning
Nicolay omtaler seg selv som en utypisk sørlending – med store internasjonale drømmer. Han er brennende nysgjerrig på å utforske hva mennesket er i stand til å skape, gitt bedre forutsetninger innenfor læring. Nå vil han utforske og jobbe mot hvordan en mer praktisk og tilrettelagt utdanning vil gi mer rom for innovasjon og nytenkning.
Ambisjonene, kunnskapen og tilstedeværelsen til Nicolay er lett å bli fascinert av og han fremstår vanvittig trygg og selvsikker på egne ferdigheter. Med god grunn. Da skolen mislyktes i å tilfredstille måten han ville bli utdannet på – begynte han å jobbe hos Netthandelen som 19-åring. Han fikk straks frihet under ansvar og mulighet til å utforske og utvikle seg selv, noe han presiserer at han er utrolig takknemlig for. Det har i etterkant gitt tryggheten til å prøve og teste nye ting – en gave for nye gründere.
21 år gammel startet han og broren et konsulentselskap som spesialiserer seg på sosiale medie-kanaler som Snapchat og Instagram. På kundelisten står blant annet den internasjonale artisten Matoma, Carlings, Hennig Olsen, Amfi og Viking fotballklubb. De er nå 6 engasjerte og har på kort tid bygget seg opp en sterk posisjon på Snapchat i Norge. Fra høsten 2016 ønsker de å etablere seg tyngre internasjonalt, med hovedfokus på USA.
Da jeg spurte om hvorfor utdanning trengte å fornyes, svarte han kjapt:
Strukturen som brukes i dagens utdannelse er samme som for 100 år siden. Informasjon blir formidlet basert på at en person besitter kunnskapen. Men informasjon er i teorien universelt tilgjengelig, så det er vel betimelig å stille spørsmål ved denne strukturen nå?
I dag er all informasjon universelt tilgjengelig, iallfall for alle med tilgang til internett. Så hvorfor i alle dager skal vi utdanne på samme måte som når den ikke var det?
Nicolay mener at flere må få muligheten til å nå sitt beste potensial. Dagens utdanning fungerer kun for én gruppe mennesker, de som forstår og tilpasser seg til hvordan rammene fungerer. Det er avgjørende at man fremover klarer å tilpasse utdanningsløp ut ifra hva som engasjerer hver enkelt og hvordan de lærer både best og raskest. Stadig oftere ser vi at personer havner i et utdanningsløp på 3-5 år – hvor bransjen de har utdannet seg til har endret seg totalt underveis. Derfor blir evnen til å raskt tilegne seg ny kunnskap og omstille seg de aller viktigste egenskapene for fremtiden.
Nicolay sammen med sin bror Stian i Reinhartsen Consulting
‘Moonwalks are the most effective innovation endeavors I have ever witnessed.’
– Dr Ing Karl Klingsheim, NTNU.
‘Moonwalk is the most exciting company on earth right now.’
– Jan Grønbech, Country Director Google.
Utsagnene ovenfor forteller mye om Moonwalk. De kaller seg selv for «a crowd innovation company», med prisvinnende metodikk i bakhånd. Nicolay kjente grunnleggeren Kenneth Winther fra før og ble med på Moonwalk Tomorrow, et prosjekt som har dratt inn over 4,5 mill i funding, resultert i 5 startups og 15 nye arbeidsplasser. Han var meget delaktig i at prosjektet ble den mest vellykkede crowdfunding-kampanjen i norsk historie!
De beste innovatørene i verden bryter ofte med utdanningssystemet, fordi det begrenser mer enn det utdanner.
Nå har Nicolay og Moonwalk startet Moonwalk Learning, hvor han sammen med 30 «astronauter» skal jobbe med hvordan vi utdanner i fremtiden. Prosjektet strekker seg over 14 uker hvor man annenhver helg samles til workshops i Oslo. Han forventer at man med Moonwalk Learning ender opp med spennende startups som løser noen av de største problemene ved læring i dag.
Nicolay avslutter
Jo mer tilpasset læring er for den enkelte, jo lengre vil vi kollektivt komme. De beste innovatørene i verden bryter ofte med utdanningssystemet, fordi det begrenser mer enn det utdanner. Men det trenger jo ikke være sånn.
Se video fra Moonwalk Learning